Radio SzczecinRadio Szczecin » Polska i świat
reklama
Zobacz
Autopromocja
Zobacz
Reklama
Zobacz

Fot. Mateusz Papke [Radio Szczecin/Archiwum]
Fot. Mateusz Papke [Radio Szczecin/Archiwum]
Poprawa jakości internetu w szkole i nauka weryfikacji treści znalezionych w sieci to główne rekomendacje zawarte w raporcie „Cyfrowa szkoła 4.0”.
Dokument przygotował Związek Cyfrowa Polska na podstawie opinii 300 nauczycieli, dyrektorów szkół i ekspertów.

Prezes związku Michał Kanownik powiedział, że większość nauczycieli zwraca uwagę na niewystarczającą szybkość i przepustowość internetu w szkołach, który jest dostarczany w ramach Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej. „Wszystkim generalnie potrzeba lepszego łącza internetowego i budowy sieci w szkołach, tak, żeby sprzęt, który w nich już jest, mógł współpracować ze sobą na poziomie całego budynku" - mówił Michał Kanownik. "Druga rzecz, którą bardzo wyraźnie widać w raporcie, to zróżnicowanie potrzeb i wyposażenia pomiędzy szkołami podstawowymi oraz średnimi. Szkoły podstawowe są lepiej wyposażone w sprzęt niż szkoły średnie” - wskazał prezes Związku Cyfrowa Polska.

Michał Kanownik dodał, że autorzy raportu i nauczyciele biorący udział w badaniu wskazują na konieczność zmian w podstawie programowej. Chodzi o uwzględnienie w niej zajęć z higieny cyfrowej, cyberbezpieczeństwa czy weryfikacji informacji. „Lekka modyfikacja programów nauczania pod tym względem, żeby uczniowie w większym stopniu nabywali tych praktycznych umiejętności cyfrowych, które są niezbędne. Oczywiście lekcje programowania są bardzo ważne, ale jednak kluczowe dla młodego człowieka jest takie praktyczne odnalezienie się w cyfrowym świecie, choćby pod względem dezinformacji” - powiedział prezes związku.

Prezentacja raportu odbyła się na konferencji edukacyjnej CEE Edu Digital Summit w Warszawie. Nauczyciele, którzy wzięli udział w badaniu, oceniają też dobrze ogólny poziom cyfryzacji polskich szkół. W dziesięciostopniowej skali średnia ocena wyniosła 7,6.

Z wnioskami raportu na konferencji zapoznali się przedstawiciele ministerstw cyfryzacji i edukacji narodowej. Podsekretarz stanu w resorcie edukacji Paulina Piechna-Więckiewicz powiedziała, że poprawa jakości internetu w szkołach jest jednym z priorytetów rządu, natomiast temat higieny cyfrowej powinien pojawić się na lekcjach. „Musimy o tym mówić w kontekście dwóch dwutorowych zmian, bądź wzbogacenia treści w podstawach programowych, czyli jedna to jest higiena cyfrowa i kwestia edukacji zdrowotnej. Żeby higiena cyfrowa była stałym elementem po prostu nauczania o zdrowiu. Druga kwestia dotyczy cyberbezpieczeństwa, która też musi znaleźć się dużo szerzej w podstawie programowej” - wyjaśniła podsekretarz stanu. Paulina Piechna-Więckiewicz zastrzegła jednak, że ewentualne zmiany w podstawie programowej, związane z dodaniem nauki o cyberbezpieczeństwie lub innych treści, będą musiały zostać jeszcze poddane konsultacjom społecznym i w tym zakresie resort nie podjął żadnych wiążących decyzji.

Ogólnopolska Sieć Edukacyjna OSE to inicjatywa zaprojektowana przez Ministerstwo Cyfryzacji, którą zrealizował Państwowy Instytut Badawczy NASK. Przed wdrożeniem programu w 2017 roku tylko 10 procent polskich szkół posiadało dostęp do szybkiego internetu. W roku 2020 wszystkie szkoły w Polsce zapisały się do OSE i uzyskały dostęp do sieci. Program zapewnia też narzędzia edukacyjne dla szkół.
Relacja Dawida Grygorcewicza (IAR).

Najnowsze Szczecin Region Polska i świat Sport Kultura Biznes

Autopromocja
Zobacz
reklama
Zobacz

radioszczecin.tv

Najnowsze podcasty